skip to Main Content

Els documentals Defensores i Material Sirles obren aquest dimecres la 13a edició del Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema

La maternal, El fred que crema, Mi vacío y yo, La amiga de mi amiga i Aftersun, llargmetratges a concurs

La mostra exhibeix 58 produccions arribades de Catalunya, València i Balears, entre les quals, l’estrena a Catalunya del documental El Sostre Groc d’Isabel Coixet

Pràctica de rodatge al carrer a càrrec d’alumnat d’Ilerna

El cartell de Defensores amb què s’inaugura el festival

El Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema presenta a Lleida, entre el 19 i el 23 d’octubre, el més nou del cinema català amb 58 llargmetratges i curtmetratges de ficció i documentals arribats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears. Les cinc pel·lícules a concurs són La Maternal, Aftersun, Mi Vacío y yo, La amiga de mi amiga i El fred que crema, cintes encara no estrenades comercialment a les sales, que venen avalades per la bona acollida i els guardons que han rebut en prestigiosos festivals.

El gruix de les projeccions es realitzaran a ScreenBox Lleida (c. Pi i Margall, 26) i, a més, s’han programat sessions de documentals al Rectorat de la Universitat de Lleida (pl. Víctor Siurana, 1) i al Beat Cafè & Soul (c. Doctora Castells, 36). El Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema està organitzat per l’Ajuntament de Lleida amb el suport de l’Institut d’Estudis IlerdencsDiputació de Lleida i el Vicerrectorat de Cultura i Extensió Universitària de la UdL. La producció és a càrrec de Suggeriments-gestió cultural.

Dins de la programació de Som Cinema, i fora de concurs, s’estrenarà a Catalunya el documental El sostre groc, d’Isabel Coixet, sobre els abusos comesos a l’Aula de Teatre de Lleida. La pel·lícula es va projectar per primera vegada en la darrera edició del Festival de Sant Sebastià. S’oferiran quatre sessions a l’ScreenBox Lleida.

La mostra lleidatana dedica una especial atenció al talent audiovisual més jove i arrelat al territori. Una de les seccions competitives de Som Cinema és Som Secundària, on concorren curtmetratges realitzats per instituts. Enguany hi participen 14 treballs presentats pels INS Escola del Treball, La Caparrella i Josep Lladonosa de Lleida i per l’INS La Serra de Mollerussa. Així mateix, es projectaran fora de concurs sis curts realitzats per alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior de Realització de Projectes Audiovisuals d’Ilerna i quatre curts de l’Escola Catalana de Cinema i Televisió (ECCIT), que té la seu a Lleida. Tots els passis de curtmetratges de centres educatius tindran lloc a la seu d’Ilerna, al c. la Palma 33, i seran amb entrada lliure.

 

Un fotograma de Material Sirles

Actes de dimecres 19 d’octubre

La sessió inaugural tindrà lloc dimecres 19 d’octubre, a les 19 h, a l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL, al Campus de Cappont (c. Jaume II, 67). Es projectarà, fora de concurs i amb entrada lliure, el documental Defensores, del Col·lectiu Tara, que posa l’accent en els factors que actualment amenacen els drets sexuals i reproductius.

Un altre dels plats forts de la jornada de dimecres és la projecció del documental musical Material Sirles, dirigit per Lulú Martorell, Roger La Puente i Martí Sales. La pel·lícula recupera els arxius més explosius que va generar la curta però fulgurant vida de la banda barcelonina Els Surfing Sirles, que va marcar l’escena indie de principis del segle XXI al país. Es podrà veure a les 22.30 h al Beat Cafè &Soul. Precisament s’ha anunciat el retorn puntual de la banda, amb un concert a Barcelona el pròxim Nadal, coincidint amb el pas d’aquest documental per diversos festivals, entre els quals el Som Cinema i l’In-edit de Barcelona.

Amb motiu de la celebració de Som Cinema, alumnat del CFGS de Realització de Projectes Audiovisuals d’Ilerna realitzaran una pràctica de rodatge al carrer, amb la intervenció d’actors i actrius de l’Aula Municipal de Teatre de Lleida. Els estudiants replicaran dues escenes de la pel·lícula “Tres”, de Juanjo Giménez, que va guanyar en l’edició passada el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge de Ficció. L’acció serà aquest dimecres, de les 8.30 a les 13 h, davant de l’ScreenBox Lleida. L’objectiu és difondre el festival a través d’una pràctica educativa. I el mateix dia, a les 16.15, a Ilerna, es projectaran els curtmetratges que presenta aquest centre educatiu.

El Som Cinema més social

Som Cinema destaca, enguany, per les temàtiques de moltes de les produccions seleccionades que se centren en temes socials i reivindicatius, en la defensa de drets i en la memòria històrica.

Dins de la secció oficial de llargmetratges, es projectarà La Maternal, de Pilar Palomero, que ha estat un dels èxits al darrer Festival de Sant Sebastià. L’actriu protagonista, Carla Quílez, va rebre la Conxa de Plata a la millor interpretació principal. La Maternal narra la història d’una jove en risc d’exclusió que arriba embarassada a un centre d’acollida. Un altre dels llargs a concurs és El fred que crema, de Santi Trullenque, protagonitzat per Greta Fernández i Roger Casamajor. El film explica la vivència d’un matrimoni jove, que viu al Pirineu i acull una família jueva durant la 2a Guerra Mundial.

Mi vacío y yo, d’Adrián Silvestre, ha estat molt ben acollida en festivals com Màlaga -Premi Especial del Jurat- o el D’A de Barcelona. La pel·lícula se centra en la història de Raphaëlle, que s’enfronta a la decisió de canviar de sexe en un entorn d’indiferència i incomprensió. La amiga de mi amiga, òpera prima de Zaida Carmona que presenta una comèdia d’embolics entre lesbianes, arriba a Lleida després del guardó Un Impuls Col·lectiu obtingut al D’A Film Festival de Barcelona i d’una molt bona recepció a Sant Sebastià. Aftersun, de Lluís Galter, és una singular pel·lícula de misteri al voltant de la misteriosa història d’un nen desaparegut als anys vuitanta. Aquesta cinta ha passat amb èxit per festivals com el D’A o el MajorDocs de Mallorca.

Els curtmetratges de ficció a concurs són Neu, de Marta González de la Vega; La dona i els dies, de Joan Ramon Armadàs; Work it class, de Pol Diggler; M.O.M, de Patrícia Huguet; Zama, de Miquel Ángel Marqués; Cos, de Silvia Muzzioli; Crisàlides, de Marc Camardons; Rosa, de Ferran Navarro; Deja ir, d’Àlex Agüera, L’última processó, de Salva Ferrando; Imaginario, de Cristian Beteta, i Nòria, d’Elisabet Terri.

El jurat que escollirà el llargmetratge i el curt guanyadors està format per la periodista Montse Majench, directora de l’Acadèmia del Cinema Català entre 2011 i 2017; per Arnau Vilaró, coguionista d’Alcarràs amb Carla Simón, i per la reconeguda cineasta mexicana i professora de l’ECCIT, Carolina Rivas.

Llargmetratges i curtmetratges documentals

La secció oficial de documentals estrenarà dos llargmetratges de producció lleidatana, La veu de Thais, de David Casals-Roma, sobre la figura d’Elena Jordi, la primera dona que va dirigir una pel·lícula a Espanya, i Camí d’Àrreu, d’Aleix Gallardet, sobre l’abandó d’aquest poble del Pirineu lleidatà. Un altre dels llargs documentals a concurs és D’ombres, dirigit per Joan Tisminetzky, sobre el prestigiós director de fotografia català Tomàs Pladevall, darrer Gaudí d’Honor. També es projectaran Robin Bank, d’Anna Giralt, sobre Enric Duran, activista català autor d’un dels desfalcs més coneguts dels darrers temps a Espanya, i Francesca i l’amor, de la guardonada documentalista Alba Sotorra, un retrat ampli de l’artista plàstica Francesca Llopis.

Des de Balears arriben Urraca, caçador de rojos, de Pedro de Echave i Felip Solé, film sobre un policia franquista que va encapçalar la persecució a exiliats espanyols a França durant l’ocupació nazi, i Memòries de Puerto Rico, de Núria Abad i Marta Hierro, sobre dos dissenyadors mallorquins que descobreixen la història dels seus avantpassats comuns en aquesta illa caribenya. Material Sirles -dirigit per Lulú Martorell, Roger La Puente i Martí Sales- tracta sobre Els Surfing Sirles, banda barcelonina que va marcar l’escena indie de principis del segle XXI. L’Espill, de Màrio Pons, és una història d’emigració republicana en la qual un home torna des de Narbona al seu poble natal, Camarles, seixanta anys després d’haver marxat.

I pel que fa als sis curtmetratges documentals són: Vidres de colors, d’Esteve Riambau; Bienvenides a la House, de Beatriz del Caz, Fabián Muñoz i Sam Rausell; S’altra banda, de Sònia Buj; Un parell de cançons més, de Jaume Carrió; L’última impressió, de Marta Alonso, i La colònia, d’Ismael Muñoz. El jurat de l’apartat de documentals està format pel realitzador Tito Banqué, el fotògraf Lleonard Delshams i la gestora escènica i membre del CoNCA Margarida Troguet. El jurat de Som Secundària l’integren les actrius Abril Pinyol, Blau Granell i Consol González.

La cloenda de Som Cinema tindrà lloc a ScreeBox Lleida, el diumenge 23 d’octubre a les 12.30 h, on es podrà veure un avançament de la pel·lícula Viaje de vuelta, actualment en rodatge, del lleidatà Carlos Bauhause. En aquest acte es lliuraran els guardons als millors llargmetratges i curtmetratges de ficció i documentals.

La maternal, El fred que crema, Mi vacío y yo, La amiga de mi amiga i Aftersun, pel·lícules a concurs en el 13è Som Cinema

El Festival de l’Audiovisual Català exhibirà 58 llargmetratges i curts de ficció i documentals

Som Cinema projectarà, fora de concurs, El sostre groc, d’Isabel Coixet

El Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema ha presentat la seva 13a edició que se celebrarà a Lleida del 19 al 23 d’octubre. La mostra projectarà 58 produccions arribades de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, que es podran veure en diferents escenaris de la ciutat. ScreenBox Lleida acollirà la majoria de les sessions que també arribaran a la Universitat de Lleida (UdL), Ilerna i Beat Cafè & Soul.

La presentació ha anat a càrrec del paer en cap, Miquel Pueyo; del regidor de Ciutat, Cultura i Transició Ecològica, Jaume Rutllant; del director de l’IEI, Joanjo Ardanuy, i de la directora artística de Som Cinema, Judith Vives.

Les pel·lícules a concurs competiran en les categories de llargmetratges (5 films), curtmetratges (12), llargs documentals (9) i documentals curts (6). Miquel Pueyo ha subratllat l’aposta de Som Cinema pels creadors més joves, a través de la secció Som Secundària a què opten 14 curts presentats per l’INS Escola del Treball, La Caparrella i Josep Lladonosa de Lleida i l’INS La Serra de Mollerussa. Així mateix, el Festival exhibirà curtmetratges d’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior de Realització d’Espectacles Audiovisuals d’Ilerna (6 treballs) i de l’Escola Catalana de Cinema i Televisió (ECCIT), que presenta 4 títols.

Joanjo Ardanuy ha destacat les diferents temàtiques de les produccions presents en Som Cinema, moltes de les quals posen l’accent en temes molts socials, reivindicatius i lligats al territori. És el cas del documental Defensores, del Col·lectiu Tara i amb la participació d’entitats de Lleida com Marea Lila i Lika, que tracta sobre les amenaces que posen en risc els drets sexuals i reproductius. Aquesta cinta es podrà veure fora de concurs, en la sessió inaugural de la mostra, el 19 d’octubre, a les 19 h, a l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL.

També al marge de les seccions competitives, es presentarà a Lleida el documental El sostre groc, dirigit per Isabel Coixet, sobre els abusos a l’Aula de Teatre de Lleida. Hi haurà un total de quatre passis a l’ScreenBox Lleida, del 20 al 23 d’octubre.

Judith Vives ha subratllat que Som Cinema és una excel·lent oportunitat per veure a Lleida pel·lícules que han passat amb molt èxit per festivals com Sant Sebastià, Màlaga o el D’A de Barcelona i que encara no s’han estrenat comercialment. Som Cinema està organitzat per Suggeriments, amb el suport de l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida-Institut d’Estudis Ilerdencs i el Vicerrectorat de Cultura i Extensió Universitària de la Universitat de Lleida.

Secció oficial llargmetratges i curts de ficció

Dins de la secció oficial de llargmetratges, es projectarà La Maternal, de Pilar Palomero, que ha estat un dels èxits al darrer Festival de Sant Sebastià. L’actriu protagonista, Carla Quílez, va rebre la Conxa de Plata a la millor interpretació principal. La Maternal narra la història d’una jove en risc d’exclusió que arriba embarassada a un centre d’acollida. Una altre dels llargs a concurs és El fred que crema, de Santi Trullenque, protagonitzat per Greta Fernández i Roger Casamajor. El film explica la vivència d’un matrimoni jove, que viu al Pirineu i acull una família jueva durant la 2a Guerra Mundial.

Mi vacío y yo, d’Adrián Silvestre, ha estat molt ben acollida en festivals com Màlaga -Premi Especial del Jurat- o el D’A de Barcelona. La pel·lícula se centra en la història de Raphaëlle, que s’enfronta a la decisió de canviar de sexe en un entorn d’indiferència i incomprensió. La amiga de mi amiga, òpera prima de Zaida Carmona que presenta una comèdia d’embolics entre lesbianes, arriba a Lleida després del guardó Un Impuls Col·lectiu obtingut al D’A Film Festival de Barcelona i d’una molt bona recepció a Sant Sebastià. Aftersun, de Lluís Galter, és una singular pel·lícula de misteri al voltant de la misteriosa història d’un nen desaparegut als anys vuitanta. Aquesta cinta ha passat amb èxit per festivals com el D’A o el MajorDocs de Mallorca.

Els curtmetratges de ficció a concurs són Neu, de Marta González de la Vega; La dona i els dies, de Joan Ramon Armadàs; Work it class, de Pol Diggler; M.O.M, de Patrícia Huguet; Zama, de Miquel Ángel Marqués; Cos, de Silvia Muzzioli; Crisàlides, de Marc Camardons; Rosa, de Ferran Navarro; Deja ir, d’Àlex Agüera, L’última processó, de Salva Ferrando; Imaginario, de Cristian Beteta, i Nòria, de Elisabet Terri.

El jurat que escollirà el llargmetratge i el curt guanyadors està format per la periodista Montse Majench, directora de l’Acadèmia del Cinema Català entre 2011 i 2017; per Arnau Vilaró, coguionista d’Alcarràs amb Carla Simón, i per la reconeguda cineasta mexicana i professora de l’ECCIT, Carolina Rivas.

Llargmetratges i curtmetratges documentals

La secció oficial de documentals estrenarà dos llargmetratges de producció lleidatana, La veu de Thais, de David Casals-Roma, sobre la figura d’Elena Jordi, la primera dona que va dirigir una pel·lícula a Espanya, i Camí d’Àrreu, d’Aleix Gallardet, sobre l’abandó d’aquest poble del Pirineu lleidatà. Un altre dels llargs documentals a concurs és D’ombres, dirigit per Joan Tisminetzky, sobre el prestigiós director de fotografia català Tomàs Pladevall, darrer Gaudí d’Honor. També es projectaran Robin Bank, d’Anna Giralt, sobre Enric Duran, activista català autor d’un dels desfalcs més coneguts dels darrers temps a Espanya, i Francesca i l’amor, de la guardonada documentalista Alba Sotorra, que narra les vivències d’una artística plàstica en una app de cites.

Des de Balears arriben Urraca, caçador de rojos, de Pedro de Echave i Felip Solé, film sobre un policia franquista que va encapçalar la persecució a exiliats espanyols a França durant l’ocupació nazi, i Memòries de Puerto Rico, de Núria Abad i Marta Hierro, sobre dos dissenyadors mallorquins que descobreixen la història dels seus avantpassats comuns en aquesta illa caribenya. Material Sirles -dirigit per Lulú Martorell, Roger La Puente i Martí Sales- tracta sobre Els Surfing Sirles, banda barcelonina que va marcar l’escena indie de principis del segle XXI. L’Espill, de Màrio Pons, és una història d’emigració republicana en la qual un home torna des de Narbona al seu poble natal, Camarles, seixanta anys després d’haver marxat.

I pel que fa als sis curtmetratges documentals són: Vidres de colors, d’Esteve Riambau; Bienvenides a la House, de Beatriz del Caz, Fabián Muñoz i Sam Rausell; S’altra banda, de Sònia Buj; Un parell de cançons més, de Jaume Carrió; L’última impressió, de Marta Alonso, i La colònia, d’Ismael Muñoz. El jurat de l’apartat de documentals està format pel realitzador Tito Banqué, el fotògraf Lleonard Delshams i la gestora escènica i membre del CoNCA Margarida Troguet.

Ilerna, epicentre de les projeccions dels curts dels centres educatius

Un jurat integrat per les actrius Consol González, Abril Pinyol i Blau Granell escollirà el títol guanyador del Som Secundària. L’INS La Caparrella ha realitzat: Unplugged, Colapso, 5 minutos más, 200 Decisions, Ansiedad Creativa, El Recuerdo i Nefelibata. L’INS La Serra de Mollerussa proposa dues històries, Lucía i Alfa 320, i l’INS Josep Lladonosa, Una tarde en el instituto, Mate CSO i La Nueva Ola.

I ja fora de concurs, els curts de l’alumnat del Cicle Formatiu de Grau Superior de Realització d’Espectacles i Audiovisuals d’Ilerna són Alone, d’Àlex Ramírez; Dolços Somnis, de David Comas; El Pla Ressona, de Roger Torres; El Pou d’Or, de David Antúnez; Pinto, després existeixo, de David Comas, i Ruthless, de Ventura Cerón. Per la seva banda, l’ECCIT presenta Ave Maria, de Mac M. Díaz; Un pessic de mel, de Laura Castelo; El misterio de los perros truferos, de Gerard Satorra, i Conticinio, de Barta Saura. Totes aquestes projeccions es realitzaran a Ilerna.

La cloenda tindrà lloc a ScreeBox Lleida, el diumenge 23 d’octubre a les 12.30 h, on es podrà veure un avançament de la pel·lícula Viaje de vuelta, actualment en rodatge, del lleidatà Carlos Bauhause.

“La veu de Thais”, de David Casals-Roma, i “Camí d’Àrreu”, d’Aleix Gallardet, estrenes lleidatanes a la secció de documentals de Som Cinema

El Festival de l’Audiovisual Català projectarà el documental “D’ombres”, dedicat a Tomàs Pladevall, un dels grans directors de fotografia de la història de cinema català i premi Gaudí d’Honor, que serà un dels convidats de la mostra

El director de fotografia, Tomàs Pladevall, en un fotograma de la pel·lícula documental “D’ombres”.

La secció oficial de documentals del Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema, que se celebra a Lleida del 19 al 23 d’octubre, estrenarà dos llargmetratges de producció lleidatana, “La veu de Thais”, de David Casals-Roma, i “Camí d’Àrreu”, d’Aleix Gallardet.

El film de David Casals-Roma està dedicat a la figura d’Elena Jordi, la primera dona que va dirigir una pel·lícula a Espanya. El documental mostra la recerca que duu a terme una jove actriu per trobar Thaïs, l’única cinta que Jordi va dirigir i que actualment es considera perduda. “La veu de Thais” està produïda per Nayox Films i ECCIT Films. Casals-Roma és el director de l’Escola Catalana de Cinema i Televisió (ECCIT), que té la seu a la ciutat de Lleida.

L’altre llarg documental amb accent lleidatà en la 13a edició de Som Cinema és “Camí d’Àrreu”, d’Aleix Gallardet, produït pel Consell Cultural de les Valls d’Àneu, la Diputació de Lleida i l’IEI. La pel·lícula tracta sobre la despoblació d’Àrreu i les circumstàncies que van envoltar l’abandó d’aquest poble.

Tomàs Pladevall, Gaudí d’Honor 2022, a Som Cinema

La secció de llargs documentals de Som Cinema presentarà un total de nou treballs, entre els quals figura “D’ombres”, dirigit per Joan Tisminetzky, sobre el prestigiós i guardonat director de fotografia català Tomàs Pladevall, que serà un dels convidats del Som Cinema. Pladevall va ser distingit amb el Gaudí d’Honor en la seva darrera edició.

Dins de la mateixa secció, el festival projectarà “Robin Bank”, dirigit per Anna Giralt; un documental sobre Enric Duran, activista català autor d’un dels desfalcs més coneguts dels darrers temps a Espanya.

També es podrà veure “Francesca i l’amor”, dirigit per la guardonada documentalista Alba Sotorra. Aquest treball narra la història d’una artista plàstica energètica i vital que, quan la seva filla deixa el niu, s’aventura en una app de cites i inicia un nou viatge interior.

Des de Balears arriben dues produccions: “Urraca, caçador de rojos”, de Pedro de Echave i Felip Solé, un film sobre un policia franquista, agent de la Gestapo i col·laborador del règim de Vichy que va encapçalar la persecució a exiliats espanyols a França durant l’ocupació nazi; i “Memòries de Puerto Rico”, dirigida per Núria Abad i Marta Hierro, que se centra en dos dissenyadors mallorquins que descobreixen la història dels seus avantpassats comuns, emigrats a aquesta illa caribenya.

Lulú Martorell i Els Surfing Sirles

La secció de llargs documentals de Som Cinema es completa amb la pel·lícula “Material Sirles”, dirigida per la periodista i realitzadora Lulú Martorell juntament amb Roger La Puente i Martí Sales. El film recupera els arxius més explosius que va generar la curta, però fulgurant vida d’Els Surfing Sirles, la banda barcelonina que va marcar l’escena indie de principis del segle XXI al país.

Finalment, “L’Espill”, dirigit per Mario Pons, és una història d’emigració republicana en la qual un home torna des de Narbona al seu poble natal, Camarles, seixanta anys després d’haver marxat.

Curtmetratges

Els sis curtmetratges documentals que es projectaran dins de la secció oficial de Som Cinema són:

  • “Vidres de colors”, dirigit per l’historiador, crític i cineasta Esteve Riambau, que realitza un recorregut per la casa dels seus avantpassats.
  • “Bienvenides a la House, de Beatriz del Caz, Fabián Muñoz i Sam Rausell, en què un grup d’artistes queer s’uneixen per construir la primera casa cultural i refugi LGTBIQ+ de València.
  • “S’altra banda”, dirigit per Sònia Buj, sobre Pepe el Malo, un personatge de l’imaginari menorquí.
  • “Un parell de cançons més”, dirigit per Jaume Carrió, on un artista urbà que pinta un mural de cinc-cents metres quadrats inspirarà una cantautora.
  • “L’última impressió”, de Marta Alonso, sobre el camí de supervivència de les arts gràfiques, de la litografia, a l’òfset i al digital.
  • “La colònia”, d’Ismael Muñoz, dedicat a la vida social de la colònia ferroviària de Sant Vicenç de Calders (el Vendrell, Tarragona) i el paper que l’estació va tenir en la Guerra Civil.

Matinals documentals a la UdL

El Rectorat de la UdL acollirà dues matinals de documentals, amb les projeccions dels llargmetratges “D’ombres” “Robin Bank” els dies 20 i 21 d’octubre, respectivament, a les 11 h.

“Material Sirles” es podrà veure a Beat Cafè i Soul-Hoppers, el 19 d’octubre, a les 22 h, i la resta de la secció de documentals es projectarà a ScreenBox Lleida.

Som Cinema 2022 presentarà 57 produccions de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears

Les projeccions del Festival de l’Audiovisual Català tindran lloc a ScreenBox Lleida, la UdL, Ilerna i Beat Cafè i Soul-Hoppers

Som Cinema projectarà 24 curtmetratges d’alumnat d’instituts (Som Secundària), Ilerna i l’ECCIT 

 

La 13a edició del Festival de l’Audiovisual Català Som Cinema, que se celebrarà a Lleida del 19 al 23 d’octubre, presentarà 57 produccions arribades de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears que conformaran les diferents seccions de la mostra: ficció, documentals, Som Secundària i les sessions dedicades a treballs de l’Escola Catalana de Cinema i Televisió (ECCIT) i Ilerna.

ScreenBox Lleida acollirà el gruix de les projeccions de la mostra, que també tindran lloc a l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera i el Rectorat de la Universitat de Lleida, Ilerna i el Beat Cafè i Soul/Hoppers.

La programació de l’edició del 2022 de Som Cinema inclou 5 llargmetratges i 12 curts de ficció; 9 llargs i 6 curts documentals; 14 curts del Som Secundària (a càrrec d’alumnat d’instituts); 6 curts d’Ilerna i 4, de l’ECCIT.

A banda, la sessió inaugural permetrà veure, fora de concurs, el documental Defensores (2021), realitzat pel Col·lectiu Tara, que se centra en les amenaces als Drets Sexuals i Reproductius. Aquesta projecció serà el 19 d’octubre, a les 19 h, a l’Auditori del Campus de Cappont de la UdL. La sala d’actes del Rectorat de la UdL serà l’escenari de les matinals de documentals.

L’audiovisual més jove

Som Cinema dedica una part important del programa a presentar curtmetratges duts a terme per estudiants d’instituts, amb el Som Secundària, i dels centres Ilerna i ECCIT. Aquestes projeccions es faran a Ilerna (carrer La Palma, 33).

Una altra de les seus del festival serà el Beat Cafè i Soul-Hoppers (carrer Doctora Castells, 36), que projectarà un documental.

A més de les 57 produccions, en la jornada de cloenda del diumenge, 23 d’octubre, es podran veure els primers minuts del llargmetratge “Viaje de Vuelta”, de Carlos Bauhause, actualment en rodatge. Serà al migdia, a l’ScreenBox Lleida (Pi i Margall, 26), espai que durant tot el festival projectarà la major part de les seccions de ficció i documentals.

El públic de Som Cinema tindrà l’oportunitat de participar en col·loquis posteriors a les projeccions, amb la presència dels equips de les pel·lícules i curts que aquests dies visitaran Lleida.

Un documental sobre les amenaces als drets sexuals i reproductius obrirà el 13è Som Cinema

La sessió inaugural tindrà lloc el 19 d’octubre a l’Auditori del Campus de Cappont de la UdL

Defensores, que es projecta fora de concurs, remarca les amenaces de grups fonamentalistes i d’extrema dreta als drets sexuals i reproductius.

El documental “Defensores” obrirà la 13 edició del Som Cinema Festival de l’Audiovisual Català que se celebra a la ciutat de Lleida entre el 19 i el 23 d’octubre. La pel·lícula, dirigida i produïda pel Col·lectiu Tara, es projectarà fora de concurs el dia 19, a les 7 de la tarda, a l’Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont de la Universitat de Lleida.

“Defensores” tracta la situació dels drets sexuals i reproductius en temps de crisi econòmica, social i política com els actuals,  un context en què, reflecteix el documental, són els primers drets a ser atacats per grups fonamentalistes i d’extrema dreta amb l’objectiu de mantenir l’ordre econòmic i social neoliberal.

Lluita pels drets humans de les dones i persones LGTBIQ+

Les autores del documental assenyalen que les defensores dels drets sexuals i reproductius són a l’avantguarda de la lluita pels drets humans de les dones i persones LGTBIQ+ d’arreu del món. “Escoltar la nostra veu és clau per superar l’ofensiva fonamentalista”, subratllen.

El Col·lectiu Tara està format per dones professionals provinents de diversos àmbits (periodisme, història de l’art, comunicació, educació social i sociologia) i amb una experiència comuna en projectes educatius i de divulgació del coneixement sobre la cultura audiovisual, el gènere i el pensament social.

“Defensores” és una producció de L’Associació de Drets Sexuals i Reproductius realitzada pel col·lectiu TARA.

El coguionista d’Alcarràs, Arnau Vilaró, la cineasta Carolina Rivas i la periodista Montse Majench, jurats a Som Cinema

La 13 edició del Festival de l’Audiovisual Català se celebrarà del 19 al 23 d’octubre

Lleonard Delshams, Margarida Troguet i Tito Banqué, jurats de documentals

Abril Pinyol, Blau Granell i Consol González avaluaran els treballs del Som Secundària

 

El Festival de l’Audiovisual Català-Som Cinema ha presentat els jurats de la 13a edició que se celebrarà a la ciutat de Lleida del 19 al 23 d’octubre. L’apartat de ficció (curts i llargmetratges) comptarà amb el coguionista de la pel·lícula Alcarràs, Arnau Vilaró, la cineasta Carolina Rivas i la periodista i exdirectora de l’Acadèmia del Cinema Català, Montse Majench.

En l’apartat de documentals (llargs i curts), els jurats seran el fotògraf Lleonard Delshams, la vicepresidenta del ConCA, Margarida Troguet, i el realitzador Tito Banqué. Les actrius Abril Pinyol, Blau Granell i Consol González seran les encarregades de seleccionar els guanyadors del Som Secundària.

Els tres jurats, majoritàriament femenins i molt lligats a Lleida, inclouen professionals de l’audiovisual i de les arts escèniques amb trajectòries extenses i reconegudes, experiència docent així com talent jove i emergent.

El cartell de Som Cinema 2022 destaca el guió com a base fílmica

La tretzena edició del Festival de l’audiovisual català se celebrarà a Lleida del 19 al 23 d’octubre

Som Cinema presenta el cartell de la tretzena edició, un disseny que subratlla la importància del guió com a fonament de qualsevol treball audiovisual. La imatge és obra de l’artista gràfic Josep M Cazares i mostra una actriu llegint un guió cinematogràfic en un plató.

El Festival de l’audiovisual català se celebrarà a Lleida del 19 al 23 d’octubre, en diferents escenaris de la ciutat: Screenbox Lleida, Ilerna, la Universitat de Lleida i Beat Cafè i Soul/Hoppers.

Com en anys anteriors, el festival permetrà descobrir les darreres propostes audiovisuals d’àmbit català. La convocatòria del 2022 ha rebut 268 produccions —172 curtmetratges, 81 documentals i 15 llargmetratges— arribades des de Catalunya, del País Valencià, Andorra i les Illes Balears.

Som Cimema – Festival de l’audiovisual català està organitzat per Suggeriments, amb el suport de l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida – Institut d’Estudis Ilerdencs i el Vicerrectorat de Cultura i Extensió Universitària de la Universitat de Lleida.

Convocatòria del concurs de curtmetratges Som Secundària 2022

Divendres 10 de juny s’obre la convocatòria del 4t concurs de curtmetratges Som Secundària destinat als centres de secundària i instituts de la demarcació de Lleida.

El termini d’inscripció finalitza el dia 10 de juliol de 2022.

La projecció dels curtmetratges seleccionats i el lliurament del premi al guanyador es realitzaran en el marc del Festival Som Cinema de Lleida, que se celebrarà al mes d’octubre.

Esperem la vostra participació!

‘Tres’ de Juanjo Giménez guanya el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge de Ficció d’aquesta edició

El Premi del Jurat és per al Llargmetratge de Ficció “El ventre del mar” d’Agustí Villaronga

“El retorn, la vida després de l’ISIS” d’Alba Sotorra guanya el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge Documental

“Inefable” de Gerard Oms s’endú el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge de Ficció I completa el palmarès “Naturaleza muerta” de Carolina Astudillo que s’emporta el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge Documental

La pel·lícula “Tres” ha guanyat el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge de Ficció d’aquesta 12a edició de Som Cinema-Visual Arts, Festival de l’Audiovisual Català de Lleida. El jurat, integrat per Meritxell Colell, Carlos R. Ríos i Yolanda Olmos, ha concedit el guardó, dotat amb 5.000 euros per l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida, al film del director català Juanjo Giménez. Ha recollit el guardó Pere Altimira, guionista de la pel·lícula. Han participat en l’entrega dels premis el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant; el director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI), Joan Josep Ardanuy; la directora artística de Som Cinema, Judith Vives; la 2a tinent d’alcalde, Jordina Freixanet, i el 5è tinent d’alcalde, Paco Cerdà. En representació del Jurat, han participat en l’acte Ceci Artigues i Ferran Farré. En el seu veredicte, el Jurat ha destacat de “Tres” que “és un film rellevant per la seva singularitat que a través de la tècnica sonora ens convida a viatjar a la cerca de les arrels. El “fora de sincro” com a metàfora d’una desconnexió que viu la protagonista i convida al públic a participar d’una experiència metafísica”. Amb el guardó del Som Cinema-Visual Art, “Tres” continua acumulant distincions, després del Méliès d’Argent obtingut en el passat Festival de Sitges.

“El ventre del mar” del director mallorquí Agustí Villaronga s’ha endut el Premi del Jurat al Llargmetratge de Ficció per, segons el Jurat, “ser una proposta valenta i arriscada que de forma molt elegant juga amb els formats i els temps. A través de les múltiples formes de representació escènica i cinematogràfica aconsegueix posar en qüestió l’herència del colonialisme i la condició humana”. Ha recollit el premi Bernat Aragonés, muntador de la pel·lícula i membre de la productora Turkana Films, coproductora del film.

La directora i productora catalana Alba Sotorra ha recollit el Premi Som Cinema al Millor Llargmetratge Documental pel seu treball “El retorn, la vida després de l’ISIS”. En el seu veredicte, el jurat de les Seccions Oficials de Documental, format per Ceci Artigues, Ferran Farré i Aida Bañeres, atorga el premi al film de Sotorra “per la ferma convicció que el cinema documental ha de ser motor de canvi i transformació per realitats invisibilitzades, perquè -amb una factura tècnica i una producció impecables- aporta una mirada diferent sobre la guerra, traspuant valentia, feminisme, coratge, perseverança i inconformisme. En el seu treball, Sotorra situa la dona al mig del debat, com a víctima recurrent en tots els nivells de la vida, però també com a subjecte actiu en la sororitat i les cures com a camí d’esperança”.

El Jurat també ha volgut donar una menció especial per al documental “Mrs. Death” de la mallorquina Sílvia Ventayol, “pel gran tractament creatiu d’un tema tabú com és la mort, pel respecte i la sensibilitat amb què desgrana totes les arestes d’un concepte absolutament polièdric que ens afecta a tots. A partir d’un concepte tan macabre com la fotografia post mortem acabem entenent el gran poder de la fotografia per a fer reals i fer perviure aquells que un dia van existir, que en definitiva significa crear un record d’aquells que has estimat”.

“Inefable” dirigit per Gerard Oms ha guanyat el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge de Ficció. En paraules del Jurat, “per ser un batec de vida que condensa un univers emocional de gran força cinematogràfica”. La directora i productora del curtmetratge, Alba Sotorra, ha recollit el guardó en nom del director Gerard Oms, que no ha pogut assistir a l’acte.

Per últim, el Premi Som Cinema al Millor Curtmetratge Documental ha estat per a “Naturaleza muerta” de Carolina Astudillo, que ha recollit el premi en l’acte celebrat a Lleida. El Jurat ha destacat d’aquest treball “la seva poètica i eloqüència en la capacitat de conduir-nos a través de l’atzar i la premonició que ens porta a visibilitzar el dilema entre moralitat i supervivència. Una peça que ens transporta a un passat inquietant i ens fa preguntar-nos si seríem capaços d’afrontar les veritats familiars”.

Les presentacions i cinefòrums dels films continuen a la tarda a Screenbox Lleida.

Back To Top