skip to Main Content

Idrissa, crònica d’una mort qualsevol

Durada: 88’. Any: 2018. Directors: Xavier Artigas, Chapo Ortega. Productora: Polar Star Films, Metromuster. Producció: Xavier Artigas, Carles Brugueras, Marieke Van de Bersselaar, Belén Sánchez. Guió: Xavier Artigas, Chapo Ortega. Fotografia: Lucía Venero. Idioma: català, castellà, francès.

Un cop arxivat el cas d’Idrissa Diallo, la justícia espanyola nega qualsevol possibilitat d’investigar els motius pels quals aquest jove de 21 anys de Guinea va morir al CIE de Barcelona. Amb l’accés a l’expedient policial bloquejat, no tenim ni una fotografia seva. Va ser enterrat en un nínxol anònim a Barcelona. Algú ha contactat amb la seva família de manera oficial?

 

Xavier Artigas i Xapo Ortega

Han adquirit una gran experiència com a comunicadors socials des que es van conèixer a la Comissió Audiovisual del 15M de Barcelona, l’any 2011. Com tàndem s’han desenvolupat noves narratives audiovisuals en l’activisme, el que els ha permès viralitzar missatges tradicionalment associats a grups minoritaris i fer-los arribar a centenars de milers -fins i tot a milions- d’espectadors, com en el cas del documental Ciutat morta.

Entre la seva filmografia destaca Tarajal (2015), Ciutat morta (convidada fora de competició al Festival de Sant Sebastià 2014, Millor Documental Festival de Màlaga 2014), i NO-RES (2012).

Negre de merda

Durada: 20’. Any: 2018. Director: Manel Serrat. Productora: Un Capricho de Producciones. Producció: Belén Sánchez, Santi Suárez. Guió: Georgina Torrado. Música: Daura Mangara. Fotografia: Abril Martí. Idioma: català.

El Daura és immigrant de segona generació, un jove fruit de dues cultures, de dues maneres d’entendre el món i de sentir la religió. De ben petit, va viure la violència a casa i els prejudicis racials al carrer. Un seguit de males decisions van dur-lo a passar tres anys a la presó.

 

Manel Serrat 

Graduat en Comunicació Audiovisual per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Comença la seva carrera professional a partir d’unes pràctiques a la productora Goroka de Barcelona on realitza diversos treballs audiovisuals com a ajudant de càmera, realització i ajudant de postproducció en el muntatge de diversos projectes. A nivell freelance, sota la marca @mlebowskyprod, ha realitzat diversos videoclips com a director, guionista i realitzador, de diversos grups de música a nivell local com Germà Negre, Roko Banana, P.A.W.N. GANG, Daura Mangara i Micos i Koalas. Ha dirigit el curtmetratge Diez Millones, produït pel Centre Cannan per reinserir persones amb addiccions i el curtmetratge documental Negre de Merda. Actualment està treballant com a codirector, càmera i muntador d’un documental sobre el teatre independent juntament amb Mak Dzanovic i Isaki Lacuesta.

Sant Martí

Durada: 79’. Any: 2018. Directors: David Ruiz, Albert València. Productores: DDM Visual, SL. Producció: David Ruiz, Albert València. Guió: David Ruiz, Albert València. Música: Luis Hernaiz. Fotografia: Pau Savall. Intèrprets: Guillem Fernández-Valls, Anna Ferran, Olga Bernardo, David Estany, Raül Tortosa, Joan Massotkleiner. Idioma: català.

Un grup de joves es dirigeix a un festival de rock que se celebra a les muntanyes. Una avaria els obliga a buscar ajuda a Sant Martí, un poble de la Catalunya profunda vingut a menys amb els anys.

 

David Ruiz Arroyo

Llicenciat en Comunicació, Publicitat i RP, i també en Història (Universitat de Girona).

Director, escriptor, guionista, actor i editor. David Ruiz s’ha centrat en el món dels curtmetratges des del 2004, en particular com a guionista i director de pel·lícules. És columnista i escriptor a diversos mitjans de comunicació i membre fundador de la productora de continguts Factoria Corman i codirector d’Acocollonat, Setmana de cinemafantàstic i terror de Girona. L’any 2014 va publicar la seva primera novel·la, El Crit de les Ultracoses, menció especial a Premi de novel·la ciència-ficció de la UPC 2014 i finalista dels Premis Ictineu de novel·la de Ciència ficció en català 2016. Sant Martí és la seva primera pel·lícula, coescrita i codirigida amb Albert València.

Albert València

Albert València és llicenciat en Història de l’Art i està vinculat al món de l’educació i el cinema a través del Museu del Cinema de Girona. Ha estat codirector i programador del Festival Internacional de Curtmetratge  Documental Curt.doc. Després de treballar en multitud de curtmetratges, Sant Martí és la seva primera pel·lícula, codirigida i coescrita amb David Ruiz.

Rêve de Mousse

Durada: 60’. Any: 2018. Directora: Elena Molina. Productora: Cicely Films. Producció: Mayca Sanz, Txema Torres. Guió: Elena Molina, Isaki Lacuesta, Laura Calavia, Txema Torres. Música: Iván Cester. Fotografia: Elena Molina. Idioma: català, francès, castellà, crioll haitià.

Quatre joves catalans sense experiència en alta mar emprenen un viatge a través de l’Atlàntic rumb a Haití a bord del Rêve de Mousse, un vaixell vell de pesca francès carregat de material humanitari.

 

Elena Molina

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la U. Complutense de  Madrid, completa els seus estudis en la Universitat degli studi di Perugia (Itàlia) i en la Univeristat Pompeu Fabra (Barcelona).

Continua la seva formació amb tallers com El cinema documental según Patricio Guzmán i el Taller de Documental Creatiu per a dones de Belkis Vega amb qui començarà a col·laborar al Taller de Documental Creatiu per a Dones del CC.Bonnemaison (Barcelona) així com ajudant de direcció de Isaki Lacuesta.

Com a realitzadora ha treballat per a la TVC, per al festival internacional “The Influencers” (CCCB), aixi com diferents comercials, videoarts i altres peces sempre vinculada al mon del visual. Ha realitzat projectes a França, Sahara, Corea del Sud, Kuwait, Cap Verd, Haití i Burkina Faso,  on ha dirigit els seus primers curts documentals: The Puppets Cemetery (2014) i Quand j’étais petit (2016),  guanyadors de diferents premis a festivals d’arreu del mon. Rêve de Mousse (2018) és el seu primer llargmetratge documental.

Tàndem

Durada: 23’. Any: 2019. Directora: Alba Salmerón. Productora: Escac Films. Producció: Lide Telechea. Guió: Alba Salmerón. Fotografia: Lucía Ajúria. Idioma: català.

Pere Ribes és un nen d’Olot que comenta partits de futbol i és invident des que va néixer. La seva història va fer-se viral, però aquest documental pretén anar més enllà i descobrir la personatge que l’ha fet capaç de tot això: la seva mare.

 

Alba Salmerón 

Nascuda a Rosselló, Lleida, actualment viu a Barcelona. El cinema ha estat el motor de la seva vida, l’educació que no figurava en els llibres. L’herència i el coneixement del seu pare  ha esdevingut el seu ofici i la passió de la seva vida.

Va estudiar a l’INS Manuel de Montsuar i l’any 2018 es va graduar en direcció de documental a l’ESCAC ( Escola Superior en Cinema i mitjans audiovisuals de Catalunya). Tàndem ha estat el seu projecte final de carrera. Un viatge fascinant en la vida d’una mare que va haver de redescrobrir el significat de la vida quan el seu segon fill va néixer invident. Paral·lelament  forma part de l’equip de so directe com  auxiliar de so/2na microfonista en projectes de ficció com Lo Dejo cuando Quiera, Les del l’hoquei, Mira lo que has hecho o Benvinguts a la família entre altres.

Exposició fotogràfica «Irreverible», de Toni Dejuan

El fotògraf lleidatà Toni Dejuan va cursar estudis de fotografia, vídeo i televisió a l’Escola Municipal de Belles Arts de Lleida. El 2016 guanya el concurs h2oh! de CaixaForum, amb el qual exposa en 47 ciutats espanyoles, entre les quals Madrid. El 2017 i el 2019 guanya el concurs del Dia Mundial de l’Aigua de la Generalitat de Catalunya i el 2018 obté el mateix guardó en la modalitat de vídeo. El 2017 publica, per a l’editorial Apostroph, la Guia dels escriptors reporters a la Guerra Civil a Catalunya, i el 2018, Les mirades de l’aigua per a l’ACA. El 2019 realitza part de la campanya publicitària del Comú de Lleida per a les eleccions municipals. Dins de la desena edició de Som Cinema, presenta a l’Itaca de Lleida l’exposició Irreversible, on mostra una visió del cinema abandonat i del futur de les produccions audiovisuals al Magical.

Lloc: L’ITACA (Carrer Riu Éssera 11. Lleida)

Concurs de curtmetratges Som Secundària

A Special Heart

INS Marius Torres
Durada: 4′


Convivència

INS Josep Lladonosa
Durada: 7′


Cuando el amor ciega

INS Josep Lladonosa
Durada: 2′ 42”


Glitch Royale

INS Josep Lladonosa
Durada: 4′ 14”


Lluvia de ideas

INS Josep Lladonosa
Durada: 8′ 58”


Katàbasis

INS Marius Torres
Durada: 4′ 51”


Mejor sola

INS Josep Lladonosa
Durada: 8′


Problemes

INS Josep Lladonosa
Durada: 6′ 39”

Jurats

Jurat de Llargmetratges i Curtmetratges

Laura Jou

Es va iniciar en el món audiovisual com a actriu en diverses sèries de televisió catalanes com Plats bruts (2000), El cor de la ciutat (2000-2001), o Arròs covat (2009). Poc després, es decantaria per l’altra banda de la càmera. La vida sense la Sara Amat és la primera pel·lícula que ha dirigit, després de signar el curtmetratge No me quites (2015), escrit i dirigit per ella i que va guanyar la Biznaga de Plata al millor curtmetratge al Festival de Màlaga, i d’un currículum en què acumula més de trenta-cinc títols com a coach d’actors, especialment d’infants. Entre les pel·lícules en què ha participat, destaquen Biutiful (Alejandro G. Iñárritu, 2010), Pa negre (Agustí Villaronga, 2010), Eva (Kike Maíllo, 2011), Lo imposible (Juan Antonio Bayona, 2012), A Monster Calls (Juan Antonio Bayona, 2016) o Incerta glòria (Agustí Villaronga, 2016). També ha fet de directora d’actors en moltes sèries i TV Movies, entre les que destaquen Polseres vermelles (2016), Polònia (2012-2013), Les veus del Pamano (2009), Ventedelplà (2005) o Laia (Lluís Danès, 2016).Des del 2011 té el seu propi estudi per a actors, Laura Jou Estudi per a l’Actor, on reben classes més de 100 alumnes. Des del 2013 també és professora de tècniques per a directors a l’ESCAC, la UIC i la UPF.


Coral Cruz

Ha coescrit, entre altres, Morir, de Fernando Franco; Incerta glòria, d’Agustí Villaronga (nominada al Goya com a millor guió adaptat), i Els dies que vindran, de Carlos Marqués-Marcet (millor pel·lícula a Màlaga 2019). També és autora de l’adaptació de Vida privada, minisèrie dirigida per Sílvia Munt (Gaudí 2019 a la millor pel·lícula per a TV) i de La vida sense la Sara Amat, dirigida per Laura Jou (premi del públic i la crítica en el Barcelona Film Festival). D’entre els seus treballs més destacats com a script editor destaquen Pa negre, d’Agustí Villaronga (9 premis Goya); La teta asustada, de Claudia Llosa (Os d’Or a Berlín i nominada als Oscars com a millor pel·lícula de parla no anglesa); 10.000 km, de Carles Marqués-Marcet (millor pel·lícula a Màlaga i Goya a la millor direcció novell), i Verónica, de Paco Plaza.


Pere Aumedes ©Xavier Torres-Bacchetta

Pere R. Aumedes

Gerent i gestor cultural de Circuit Urgellenc, SA des de finals de 1985, empresa originària de Penelles on l’any 1963 Ramon Vilaltella Mateu va reobrir el cinema Kursaal, l’any següent va saltar a Linyola (cinema Planell), Barbens (Montecarlo), Mollerussa (Urgell) i a altres poblacions de l’Urgell, i que, junt amb Joan Aumedes Llobet (pare), va constituir el Circuito Urgelense.

L’objectiu de l’empresa ha estat i és apropar el cinema a tothom i a tot arreu, obrint, gestionant i programant sales de cinema en diferents poblacions i comarques de l’Aragó, Catalunya i les Illes Balears.

Cofundadors del Circuit Català de Cine Digital, socis fundadors de Cinemes Girona (Barcelona), potenciadors de CINC (Cicle de Cinema Infantil en Català), impulsors del cicle Gaudí a les Terres de Ponent i coorganitzadors de Galacticat i malalts de cine, en general.

És membre d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català des del juliol de 2018.


Jurat de Documentals

David Casals-Roma

Ha estudiat cinema i mitjans de comunicació a la Universitat Birkbeck de Londres. Ha participat en cursos d’escriptura de guions a l’Escola de Lletres de Madrid i a la London Film School, i en tallers amb creatius de Pixar (Los Angeles, Estats Units) i de direcció amb el guanyador de la Palma d’Or Abbas Kiarostami (Potenza, Itàlia). Ha escrit i dirigit curtmetratges de ficció, documentals i reportatges, i la seva feina ha rebut més de cent premis en festivals d’arreu del món.

Paral·lelament a la seva feina creativa, té més de dotze anys d’experiència docent en escoles del Regne Unit, Espanya, França i els Estats Units. Actualment treballa com a professor d’escriptura de guions i de direcció a l’escola audiovisual L’IDEM de Perpinyà i a la Universitat de Massachusetts-Amherst (Estats Units). Entre els seus treballs com a script doctor hi ha Mort d’una ombra (Dood van een Schaduw), del belga Tom van Avermaet, pel·lícula que va ser nominada als Oscars com a millor curtmetratge de ficció. Com a documentalista ha treballat en diversos documentals com Kilian Jornet. El  comptador de  llacs (2012, Doblebanda i TV3), i ha dirigit L’or de Ponent (2011, Recreate Productions) i La veu de Thaïs (en producció,

ECCIT Films).


Lourdes Ballarín

És llicenciada en ciències de la informació per la UAB i doctora en periodisme per la UPF. És autora del llibre La informació econòmica a la televisió, un espectacle que costa de veure. Ha treballat en premsa escrita (La Mañana, El Periódico de Catalunya, Catalunya Empresarial…), ràdio (Cadena SER) i gabinets de comunicació (SATSE, Inter Press). Actualment és redactora dels serveis informatius de TVE a Catalunya, activitat que compagina amb la docència en estudis de periodisme a la Uni- versitat de Lleida. Com a professora, també ha exercit a la Universitat Internacional de Catalunya i ha col·laborat a la Universitat Ramon Llull. Altrament, és membre de la Junta del Col·legi de Periodistes de Catalunya – Demarcació de Lleida (com ho havia estat en el període 2006-2010).


Clara Barbal

Graduada en periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Periodista autònoma i tècnica de comunicació. És sòcia de la cooperativa La Directa i col·labora en la redacció d’aquest mitjà informatiu. Ha publicat di- versos reportatges al setmanari El Temps, un dels quals, una cobertura especial des de Grècia per explicar la gestió migratòria del govern de Syriza amb l’arribada massiva de refugiats el 2016. També ha fet col·laboracions editorials (Andreu Gelabert, memòria gràfica del Pallars dels seixanta i setanta / Després del procés, què? Reflexions de la generació que ve). En aquests moments realitza, amb Pablo Rogero —Temps de Can Vies, Flores para Pedro (TV3)— un documental sobre els treballadors temporers de la campanya de la fruita al Segrià.


Jurat de Som Secundària

Jeny Montagut

Productora i gestora d’esdeveniments audiovisuals i culturals. Graduada en comunicació i periodisme au diovisuals per la Universitat de Lleida, actualment ter balla al Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona, en què s’encarrega de la logística de l’esdeveniment. També ha estat coordinadora de la Setmana del Talent Audiovisual, organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, que té com a objectiu la fusió del món universitari amb la indústria audiovi- sual. El 2019 també va liderar la producció del festival creat recentment Breus, Festival de Cinema Curt Europeu, que va tenir lloc a la ciutat de Reus.


Laura Grau

Nascuda a Lleida fa 23 anys, amant de l’art en tots els seus vessants, és graduada en comunicació i periodisme audiovisuals per la Universitat de Lleida. Ha participat com a actriu en diversos curtmetratges d’escoles de cinema, com l’ESCAC o Bande à Part, com ara Rosario, Café solo o Les filles del vent. També ha participat com a ajudant de direcció en el curtmetratge Verde. Compta amb experiència en la comunicació corporativa d’ajuntaments i ha treballat més recentment en el programa de televisió L’amo del poble, recorrent els pobles de Catalunya per descobrir paisatges, tradicions i persones, produït per Audivio i emès a 8tv i Movistar Plus aquest 2019.


Anna Pifarré i Amigó

Periodista i comunicadora audiovisual. Graduada a la Universitat de Lleida el 2017. Des d’aleshores, ha treballat en la comunicació corporativa en l’àmbit cultural —en dues edicions de la Fira Tàrrega, va fer les pràctiques al Centre de Titelles de Lleida i ha exercit de periodista al Diario de Mallorca i a Ràdio Mallorca – Cadena SER. Actualment, treballa en el món de la comunicació política.


Participa Méliès

Els millors vídeos de la 7a edició

Un nou cinema mut

Hi ha històries meravelloses que duren tan sols tres minuts! Vine a descobrir els millors vídeos de la 7a edició del concurs Participa Méliès i a gaudir d’un nou cinema mut ple d’enginy i creativitat.

Participa Méliès (www.participamelies.com) és un concurs de vídeo obert a tots els públics en el qual els participants han de gravar un curt fent servir almenys un dels tres trucatges de Georges Méliès.

Tallers CaixaForum

Dijous 24, de 18 a 21 h

Com fer cinema a l’aula

(adreçat a docents)

El curs ajudarà els mestres i el professorat a trobar les eines i la metodologia per dur a terme un projecte de cinema a l’aula de forma àgil i senzilla. Un taller pràctic on s’oferiran els coneixements fonamentals per desenvolupar un projecte audiovisual a l’aula gràcies als continguts educatius del projecte Participa Méliès (concurs de vídeos inspirat en el pioner del cinema fantàstic Georges Méliès i que proposa una iniciació al cinema a través del cinema mut) i de la metodologia que a partir del concurs s’ha aplicat al taller De la imaginació a la pantalla.


Dissabte 26, d’11 a 14 h

De la imaginació a la pantalla

Taller d’iniciació al cinema fantàstic (adreçat a col·lectius amb necessitats especials)

La nostra imaginació té idees fantàstiques… però, com es poden passar a la pantalla? Proposem un taller per familiaritzar-se amb el llenguatge i el procés cinematogràfics i aprendre a realitzar un senzill curtmetratge fantàstic. Començarem amb Georges Méliès i després, a través d’exercicis pràctics, de forma senzilla, passarem de la idea al  guió, del  guió a l’enregistrament (incloent-hi efectes especials), realitzarem l’edició i, finalment, acabarem el taller amb la projecció de la peça audiovisual creada. Aquest taller ens oferirà també els coneixements per participar en la 8a edició del concurs de vídeos Participa Méliès.

Activitat gratuïta / Places limitades / Més informació al telèfon: 973 27 07 88

Back To Top